پس از حرکت ساعت 5 صبح با مینی بوس به سمت شهر تفت و رسیدن به روستای ده بالا، دوستان در محل مسجد گرد هم آمدند و مسئولین ، مربیان و گردانندگان برنامه من جمله جناب آقای فرجی پور و سرپرست برنامه از استان یزد به طرح توضیحاتی پیرامون شادباش روز کارگر و رنود اجرای برنامه پرداختند.

حرکت به سمت ارتفاعات راس ساعت 6 آغاز، در مسیر شمارش انجام شد و تعداد نفرات 62 نفر اعلام گشت . بعد از بیشتر از یک ساعت پیمایش در محل سبز و پردرختی اولین استراحت انجام و سپس تیم با کمی تاخیر و توقف بر روی شیب به سمت دیواره های بالا حرکت کرد. بعد از طی شیب و رسیدن به دیواره ها همنوردان از مناظر زیبایی این قسمت بهر بردند.

پس از استراحتی کوتاه در این منطقه به سمت چشمه ، واقع در شروع درهی نجیب ، حرکت نمودیم.

بعد از صرف تنقلات و آب در محل چشمه ، سرپرست اعلام نمود که زین پس شیب زیاد خواهد، شد که منظور همان پیمایش دره نجب بود، تعدادی از افراد تصمیم به ماندن گرفتند.

تیم ساعت 10:30 دقیقه به پناهگاه رسید و بعد از صرف صبحانه به گرفتن عکس یادگاری با پلاکاردها پرداخت.

ساعت 11:10 دقیقه تیم با پراکندگی به سمت قله حرکت کرد و با فاصله میان افراد تیم، به همراه دوستان حدود ساعت 12:40 دقیقه به قله رسیدیم و منتظر همنوردان دیگر ماندیم.

پس از بازگشت به پناهگاه و صرف نهار در کنار دوستان ، ساعت حدود 3:30 در انتهای تیم به سمت پایین حرکت نمودیم . و دوستان را ساعت 6 در کنار مینی بوس ها ملاقات کردم.

اطلاعاتی پیرامون شیرکوه یزد :

شیرکوه مجموعه کوه‌هایی است واقع در استان یزد که مساحتی معادل سه هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود. این کوه‌‌‌ها از جنوب‌غربی شهر یزد شروع و تا جنوب‌شرقی آن ادامه دارند. در مغرب یزد پهنای آن ۱۰ کیلومتر و طول آن حدود ۷۵ کیلومتر می‌باشد. این کوهستان که غالباً در زمستان از برف و یخ پوشیده است، آب بخش اعظمی از استان یزد را تامین می‌کند .گرچه از نظر تقسیم بندی، از شیرکوه به عنوان یکی از کوه‌های منفرد ایران یاد شده لیکن در حقیقت بخشی از رشته‌کوه زاگرس است که دارای قله‌های بلندی بوده و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا در حدود ۴۰۷۵ متر است. به نظر می‌رسد وجه تسمیه این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌باشد.

اسامی تعدادی از قله‌های شیرکوه به شرح زیر است:

– قله شیرکوه با ارتفاع ۴۰۷۵ متر در قسمت جنوب‌غربی روستای “ده‌بالا” و قله آسمان‌نما در جنوب آن قرار دارد.

– قله «برفخانه طزرجان» با ارتفاع ۳۹۹۰ متر شامل «میل‌برفخانه»، قله غربی برفخانه، قله اصلی برفخانه و سوزنی‌های برفخانه که مشرف به بخش طزرجان بوده و دیواره‌ها و سوزنی‌های بسیار زیبایی دارد.

– قله سنگی «بنادک» که مشرف به روستای “بنادک” و در شمال‌غربی بخش «منشاد» قرار دارد. ارتفاع بنادک ۲۰۴۰ متر و به علت داشتن دیواره و مسیرهای صخره‌ای قابل اهمیت است. این قله در واقع یک سوزنی یا برج سنگی است که قسمت‌های بالای آن برای صعود به کار فنی احتیاج دارد.

– کوه منشاد با ارتفاع ۳۸۷۵ متر و شامل قله هایی به نام «منشاد»، «خیبر»، «مهریز»، «نیریز» در قسمت جنوب‌شرقی بخش منشاد قرار گرفته است.

– برج «ارنان» با ارتفاع  ۲۸۹۹ متر که جدا از منطقه شیرکوه و در جنوب آن در دل کویر «ابرقو» در بخش «نیر» به شکل یک برج عظیم سنگی بسیار زیبا خودنمایی می‌کند.

برای صعود به شیرکوه مسیرهای گوناگونی وجود دارد از جمله: دره سوسن، دره شمس، بردستان سانیچ، لابیدشیر، بیدکبکان، لابیدسرخ، لاگردو، لایخچال و آب‌ریز.

مسیر آب‌ریز دارای دو مسیر فرعی به نام‌های “دره‌نجیب” و “لاسرگون” می‌باشد. وجه تسمیه آن نیز وجود تنگه‌ای است با شیب تند و  نسبتا طولانی به نام “دره‌نجیب” که مشکل‌ترین بخش صعود به قله شیرکوه است.

برای رسیدن به شیرکوه باید به شهرتفت در سی کیلومتری یزد و از آنجا به روستائی ییلاقی به نام “ده‌بالا”  که با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا، ۲۰کیلومتر از شهرتفت فاصله دارد و سپس به روستای “شیخ‌علیشاه” رفت.