گروه کوه نوردی آلاداغ

گروه کوه نوردی آلاداغ بجنورد

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

کوه بهار

 نام برنامه : صعود به قله کوه بهار

زمان اجرا : 94/1/28

نوع برنامه : کوهپیمایی نیمه سنگین

ارتفاع قله : 2530 متر

تعداد نفرات : 35 نفر

سرپرست برنامه : آقای رستم امانی    جلودار : آقای مفیدی     عقب دار : آقای جمشید کاملیان

مسیر طی شده از روستای مشما تا قله : 13 کیلومتر 

کل مسیر طی شده : 26 کیلومتر

بهترین زمان صعود : فروردین و اردیبهشت ماه

گزارش برنامه :

در آخرین جمعه فروردین با سرپرستی آقای رستم امانی جهت صعود به قله بهار از بجنورد با یک دستگاه می نی بوس و دو خودروی سواری به سمت روستای مشما رهسپار شدیم.

خوشبختانه تعداد علاقمندان بیش از حد انتظار بود ، در این برنامه مهمانانی از کاشمر در این صعود همراه ما بودند.  از آنجا که در این فصل کوه بهار زیبایی چشمگیری دارد و حضور مهمانان این برنامه انتخاب شده بود.

منطقه کوه بهار در 95 کیلومتری جنوب غربی بجنورد و ارتفاع قله آن از سطح دریا 2530 متر میباشد.  نزدیک ترین مرکز بهداشتی و در مانی بخش سنخواست میباشد که در فاصله 25 کیلومتری کوه بهار قرار دارد.

از روستای مشما که نزدیک ترین روستا در دامنه شمال غربی کوه بهار است به طرف کوه دو دره که امتداد هر دو به روستا می رسد دو آبشخور برای استفاده از جانوران ساخته شده است.

برای لذت بیشتر به طبیعت گردها و کوهنوردان پیشنهاد می شود حتما در فصل بهار به این کوه زیبا بروند.
تقریبا" ساعت  7:30به روستا رسیدیم و سرپرست برنامه جناب اقای رستم امانی با معرفی آقای مفیدی به عنوان جلودار و آقای کاملیان به عنوان عقب دار گروه و تذکر نکات به سمت اولین چشمه حرکت کردیم . 
پس از حدود یک ساعت  به اولین چشمه رسیده و جهت صرف صبحانه توقف کرده  .در مسیر صعود دو چشمه آب وجود دارد.یکی یک ساعت ودیگری 2 ساعت که بعد از استفاده از آب گوارای آنها به مسیر ادامه دادیم .این مسیر بوسیله پاکوبی مشخص به سمت قله امتداد دارد. پس از عبور از چشمه دوم و قرارگرفتن در یال انتهای این دره در سمت راست قله کوه بهار وزیبایی های چشم نواز آن خستگی را از تن به در میبرد.در امتداد مسیر پاکوب به حرکت در می آییم وپس از طی تقریبا" 1 ساعت محلی جهت استراحت انتخاب شد و چون عده ای از همنوردان توان پیمایش مسیر قله را نداشتند تعدادی از دوستان به سرپرستی خانم حسن زاده جدا شده و به سمت چشمه اول حرکت کردند .ودیگر اعضای گروه به سمت قله حرکت کردند که در ساعت 15:10موفق به صعود قله شدند. کوه بهار در فصل بهار زیبایی های چشمگیری دارد در مسیر  پاکوب به سمت قله مسیر پوشیده شده بود از گل های رنگی و چمن زاری بسیار زیبا که همه را مجذوب خود کرده بود. با رسیدن به قله گروه های کوهنوردی دیگری هم از مسیر دیگری جهت صعود به این قله عازم  شده بودند پس از دقایقی و گرفتن عکس یادگاری مسیر بازگشت را پیش گرفته ،پس از یک ساعت پیاده روی با توجه به زیبایی منطقه و طولانی بودن مسیر تصمیم گرفته شد جهت استراحت و صرف نهار توقفی داشته باشیم . پس از یک ساعت به ادامه مسیر جهت  پیوستن به دیگر اعضای گروه حرکت کردیم . در ساعت 6:20 دقیقه به دیگر اعضای گروه در روستای مشما ملحق شده و خاتمه برنامه اعلام شد . 

علت نام گذاری آن به این نام به خاطر سرسبزی آن است.بلند ترین نقطه آن از سطح دریا 2530 متر می باشد کوه بهار ذخیره گاهی است از انواع سروهای کوهی،روستاهای قزل حصار بالا و پایین،مشما،چارچوبه،کرکی،برزنه در شمال غربی این کوه واقع شده اند.روستاهای کرف و خراشا در شرق این کوه قرار دارند. در جنوب این کوه روستای کلاته جان قرار دارد و این کوه از سمت جنوب غربی از طریق تپه ماهورتایی با ارتفاع کم به کوه اوزن متصل می شود.جاده سنخواست به جاجرم در جنوب این کوه واقع است.روستاهای عمارت،قرجه ربات و ناویا در شمال این کوه قرار دارند،وجود رودخانه فصلی سنخواست در شرق  این کوه از نکات قابل توجه است که از دامنه ها و دره های این کوه تامین می گردد.البته این رودخانه در سالهای گذشته دائمی بوده و باعث آبیاری زمینهای کشاورزیروستاهای دربند،کرف،سنخواست و قلی می شده است.کوه بهار به علت موقعیت بسیار خوبی که دارد و به علت بارش فراوان نزولات آسمانی برف های سنگین در زمستان و باران های طولانی در فصول بهار و پاییز و حتی در تابستان دارای مراتع و کشتزارهای بسیار خوبی می باشد و چشمه های زیادی دارد.در دره ها،دامنه ها و کوهپایهای آن جاری می باشد وهمین امر که باعث جذب گردشگران و کوهنوردان زیادی از تمام نقاط استان وسایر استان های همجوار به این کوه می باشد. در ایام تعطیل خانواده های زیادی در دامنه ها و چشمه سارهای این کوه به دور از زندگی ماشینی و دغدغه های کاری تفریح و تفرج می نمایند.به برکت این همه آب و آبادانی در تک تک دره ها آغل گوسفند وجود دارد که بیش از ظرفیت مراتع کوه می باشد واین خود می تواند منابع طبیعی و محیط زیست گیاهان و جانوران این کوهستان را به مخاطره بیندازد. امیدواریم مسولین امر جهت رعایت نکات زیست محیطی و حفاظت از این گنجینه ها چاره ای بیاندیشند تا آیندگان نیز از این مواهب زیبای الهی بی نصیب نمانند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
همایون

اولین صعود بهاری (بزداغی)

اولین صعود بهاری گروه کوهنوردی آلاداغ کوه بزداغی منطقه کال ایمانی در تاریخ 94/1/21

برنامه : کوه بزداغی (منطقه کال ایمانی)

کل صعود: ۸۵۷ متر

ارتفاع قله: 1657 متر

جلودار      آقای مفیدی       سرپرست: خانم حسن زاده        عقبدار:  آقای بهنام کاملیان    

 تعداد نفرات : 20نفر

در گذشت­های دور بعلت وجود گل ­های زیادی بزکوهی در این کوه به این نام مشهور گشته است.             

 کوهستان بزداغی بسیار جالب و متنوع می­باشد و به لحاظ فرم از کوهستان، مراتع و جنگل تشکیل شده است. ارتفاعات صخره­ای و دره­های عمیق با طول نسبتا زیاد که در دامنه­های آن دارای درختان ارس و کرکو است، در اثر تجاوزات و قطع درختان ارس و ایجاد جاده تراکتور رو در بعضی از دره­ها بوسیله روستائیان، تعداد بیشماری از آن، از بین رفته و ادامه آن به نابودی کامل منطقه از نظر جنگل خواهد شد.

 بزاغی از نظر تقسیمات جغرافیائی الا وابسته به شهرستان مانه و سملقان می­باشد. رود اترک بزداغی را از رشته کوه دوچنگ آشخانه جدا می­کند، رودهای گوگول چای و چهل گذر کوه مزبور را به ترتیب در شرق و غرب مسدودی سازد، طول رشته کوه از غرب به شرق 40 کیلومتر است و از شمال شرق به رشته کمر سارو متصل می­گردد، بزاغی جزو نقاط حفاظت شده می­باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
همایون

آغاز چهاردهمین صعود تاریخی قیچی‌ساز

پرافتخارترین کوهنورد ایران خود را برای صعود تاریخی به قله‌های اورست و لوتسه آماده می‌کند. عظیم قیچی​ساز پیش از صعود به ایسنا گفت: «مجموع زمانی که برای صعود به این 2 قله نیاز دارم حدود 2 ماه است. پس از سفر به نپال و انجام مراحل آماده‌سازی و هم‌هوایی بلافاصله اقدام به صعود به این 2 قله بدون اکسیژن می‌کنم.» در حال حاضر فقط 31 نفر در تمام جهان موفق شدند به این قله‌ها صعود کنند و در این میان تنها 14 نفر بدون اکسیژن این کار را انجام داده‌اند. کمترین زمان صعود به تمام قله‌های بالای 8 هزار متر 7 سال و 2 ماه بوده که قیچی‌ساز در صورت موفق شدن در این صعود می‌تواند به رکورد زیر 7 سال (6 سال و 10 ماه) برسد. او تاکنون 13 قله بالای 8 هزار متر جهان را فتح کرده و امسال درصدد صعود به آخرین قله بالای 8 هزار متر است.

قیچی ساز افزود: در سال 84 قله اورست را با کپسول اکسیژن فتح کردم اما این بار بدون استفاده از کپسول این قله را فتح خواهم کرد.

عظیم قیچی ساز متولد 1360 تبریز در رشته کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تبریز تحصیل کرده است.

وی در سال 1387 نخستین صعود هشت هزار متری خود را به اورست (8848 متر) با استفاده از کپسول اکسیژن انجام داد.

قیچی ساز تاکنون بدون استفاده از کپسول اکسیژن موفق به صعود به قله های برودپیک (8051 متر – سال 87)، دائو لاگیری (8167 متر - سال 89)، نانکا پاربات (8126متر - سال 89 )، کانچن جونگا (8586 متر – سال 90 )، گاشر بروم 2 (8034 متر - سال 90)، گاشربروم 1 (8080 متر - سال 90 )، آناپورنا (8091 متر - سال 91 )، کی 2 (8611 متر – سال 91 )، ماناسلو (8163 متر – سال 91 )، ماکالو (8463 متر – سال 92 )، چوایو ( 8201 متر – سال 92 ) و شیشاپانگما (8027 متر – سال 93 ) شده است.

برای این کوهنورد پرافتخار کشور در این هدف بزرگ آرزوی موفقیت داریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
همایون