گروه کوهنوردی آلاداغ           تاریخ:1393/7/25

گزارش برنامه  قورخود

ساعت ومحل تجمع:  ساعت 4:30 صبح چهارراه 15 خرداد                        

جلودار      آقای مفیدی      سرپرست: آقای حسین ارضی       عقبدار:  آقای جمشید کاملیان

کل صعود :          ۱۲۲۸ متر

 تعداد نفرات : 13نفر

وضعیت آب و هوا: صاف و آفتابی

 

قله قورخود (به فارسی: ترسناک) نام یکی از قله‌های استان خراسان شمالی واقع در شهرستان مانه و سملقان روستای چمن‌بید است. ارتفاع این قله زیبا به۲۹۵۰ متر می‌رسد.

ین قله دارای گیاهان وجانوران بسیاری است، ازجمله قوچ، میش، خوک و پرندگان:کبک، عقاب، شاهین. درختان تنومند ارس جلوه‌های ویژه‌ای رادر هنگام کوهپیمایی خلق می‌کند.متاسفانه درسالهای اخیر بدلیل چرای بی رویه دام‌های روستاهای اطراف این قله کم‌کم رو به نابودی است. این قله را ۶ روستا احاطه کرده‌اند، ازشمال روستای کاستان؛ ازغرب روستای تاریخی اسپاخو؛ ازشرق روستای تشی و روستای زرد و درقسمت جنوب که بخش وسیعی ازاین قله را شامل می‌شود، روستای چمن‌بید واقع شده‌است.روستای باشکلاته نیز درغرب چمن بید واقع شده است.

پیرو هماهنگی های صورت گرفته اعضای گروه در ساعت 4:30 صبح در محل چهارراه ۱۵خرداد شهرستان بجنورد گرد هم آمده و با یک دستگاه مینی بوس به سمت روستای چمن بید واقع در ۶۸ کیلومتری غرب بجنورد حرکت کردند . در ساعت ۷ صبح با معرفی آقای حسین ارضی به عنوان سرپرست و آقایان مفیدی و کاملیان به عنوان جلودار و عقب دار.

حرکت از ابتدای یک جاده فرعی در فاصله ۱۶۰۰ متری پلیس راه چمن بید  در هوای آفتابی و در ارتفاع ۱۵۷۲ متر  آغاز شد.

پس از حدود ۲.۵ ساعت پیاده روی همنوردان در ساعت ۹.۳۰ در ارتفاع ۲۲۲۵ متر اتراق نموده و به صرف صبحانه پرداختند.

پس از 4۰ دقیقه استراحت و صرف صبحانه مجددا حرکت به سمت قله آغاز شد . نهایتا گروه در ساعت ۱۲:۳0  گروه به منطقه "نقاب برفی"رسید.  پس از  تهیه عکس یادگاری مسیر فرود را پیش گرفته شد و پس از حدود یک و نیم ساعت پیاده روی در ساعت 13:30  به صرف نهار پرداختند .

یک ساعت بعد حرکت به سمت روستای باش کلاته آغاز شد و نهایتا در ساعت ۱5:30 با رسیدن گروه به روستای باش کلاته خاتمه برنامه توسط سرپرست اعلام شد.