هدف از اختصاص این روز، نقش و اهمیت بالای کوهستان بعنوان یکی از زیستگاه‌های مهم انسان و مهم‌ترین پناهگاه‌های تنوع زیستی گیاهی و جانوری می‌باشد. علاوه بر آن کوه‌ها از مهم‌ترین منابع تامین کننده آب شیرین در جهان به شمار می‌آیند.

روز جهانی کوهستان فرصتی است برای ایجاد آگاهی در مورد اهمیت کوهستان در چرخه ی زندگی ، ‌روشن ساختن فرصت ها و محدودیت ها در موضوع توسعه در کوهستان ،‌ و فراهم ساختن همکاری هایی که می تواند سبب تغییرات مثبت در نواحی کوهستانی جهان شود .مجمع عمومی سازمان ملل ، از سال 2003 روز 11 دسامبر برابر با 20 آذر را « روز جهانی کوهستان » نامیده است . این تصمیم در پی اعلام سال 2002 به عنوان سال جهانی کوه ها گرفته شد و هر ساله ،‌ موضوعی به عنوان شعار این روز انتخاب می شود

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) موضوع امسال را «کوه و کشاورزی» انتخاب کرده است.

همایشی که به مناسبت روز جهانی کوهستان در روز جمعه 21 آذر با شرکت دوستاران طبیعت و گروه های کوه نوردی بجنوردی که در 17 شهریور گرد هم آمده بودند، با صعود به قله «باباموسی»؛ روز جهانی کوهستان را گرامی داشتند.

حسین بهمنیار رئیس هیئت کوهنوردی استان خراسان شمالی در این کوهپیمائی گفت :همایش بزرگ  کوه پیمایی عمومی به مناسبت بیستم آذر روز جهانی کوهستان ازصبح روز جمعه در بجنورد برگزارشد.

 رئیس هیئت کوهنوردی استان خراسان شمالی در ادامه  افزود: فعالیت‌های ورزشی از جمله کوهنوردی  باعث سلامت و تندرستی می شود.

بهمنیار با اشاره به اینکه ،باباموسی به دلیل نزدیک بودن به شهر، بیشتراز دیگر ارتفاعات اطراف بجنورد مورد استقبال علاقمندان قرار می گیرد گفت: کوه بابا موسی در شمال‌شرقی و در فاصله هفت کیلومتری بجنورد قرار دارد وارتفاع قله غربی  آن یک هزار و 503 متر و قله شرقی آن یک‌هزار و 470 متر بالاتر از سطح دریاست و نزدیک‌ترین قله به بجنورد محسوب می‌شود.